loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی

بازدید : 8
شنبه 18 فروردين 1403 زمان : 15:33

یکی‌از شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی بوسیله مسجد النبی کوهسنگی مشهد عده عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی هستند، خلاف مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم اعتنا حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آنان به وسیله حکومت و یا این که با بررسی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران مکانی مقدسی برای همه عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از فرهنگ وتمدن آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد عامه و سنن سابق را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم ناحیه مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری اسلامی اهل ایران نگارگری فقهی در زمان اول اسلام به اندازه ای که در آئین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های کشور ایران با عقاید فقهی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری تروتمیز نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آن‌ها استعمال آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از کهن ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه دارای اسم و رسم ارسلان جاذب در ناحیه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با زمانه غزنوی است. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست مانده نقوش گیاهی و تزئینی با رنگ پر‌نور بر روی گچ اعمال رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد گردیده‌است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه بنا شده در مرزو بوم افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی است. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر در بین قزوین و همدان نیز از مثال های عصر سلجوقی هست.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و برخی حیوان‌ها نمادین در زمان پس از سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم پیروزی.

ذیل تأثیر کارداران گوناگونی این نقوش با سپری شد فرصت و در یه خرده از آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران متحول گردیده و تصویر بشر که یاروهمدم با موضوعات روایی بود بدانها رویکرد یافت.

در ادامه براندازی حکومت شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد عباسیان بوسیله هولاکوخان مغول، جامعه کشور ایران از طاقت فرسا گیری های مذهبی حکومت مرکزی بغداد رهایی یافت و نوعی آزادی مذهبی در جامعه اشاعه یافت، نقاشی نیز درین عصر تحت عنوان یک هنر دکوری، درباری و یک هنر خوب بیش تر از قبل آیتم دقت قرار گرفت. توسعه و گسترش هنرهای تصویری پیکردار نظیر کتاب آرایی و نقاشی در زمان ایلخانی پیشگفتار ای بود بر اشاعه نقاشی بر روی دیوارهای آرامگاه های کشور ایران.

یکی‌از شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی بوسیله مسجد النبی کوهسنگی مشهد عده عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی هستند، خلاف مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم اعتنا حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آنان به وسیله حکومت و یا این که با بررسی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران مکانی مقدسی برای همه عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از فرهنگ وتمدن آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد عامه و سنن سابق را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم ناحیه مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری اسلامی اهل ایران نگارگری فقهی در زمان اول اسلام به اندازه ای که در آئین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های کشور ایران با عقاید فقهی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری تروتمیز نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آن‌ها استعمال آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از کهن ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه دارای اسم و رسم ارسلان جاذب در ناحیه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با زمانه غزنوی است. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست مانده نقوش گیاهی و تزئینی با رنگ پر‌نور بر روی گچ اعمال رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد گردیده‌است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه بنا شده در مرزو بوم افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی است. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر در بین قزوین و همدان نیز از مثال های عصر سلجوقی هست.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و برخی حیوان‌ها نمادین در زمان پس از سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم پیروزی.

ذیل تأثیر کارداران گوناگونی این نقوش با سپری شد فرصت و در یه خرده از آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران متحول گردیده و تصویر بشر که یاروهمدم با موضوعات روایی بود بدانها رویکرد یافت.

در ادامه براندازی حکومت شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد عباسیان بوسیله هولاکوخان مغول، جامعه کشور ایران از طاقت فرسا گیری های مذهبی حکومت مرکزی بغداد رهایی یافت و نوعی آزادی مذهبی در جامعه اشاعه یافت، نقاشی نیز درین عصر تحت عنوان یک هنر دکوری، درباری و یک هنر خوب بیش تر از قبل آیتم دقت قرار گرفت. توسعه و گسترش هنرهای تصویری پیکردار نظیر کتاب آرایی و نقاشی در زمان ایلخانی پیشگفتار ای بود بر اشاعه نقاشی بر روی دیوارهای آرامگاه های کشور ایران.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 551
  • بازدید کلی : 551
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی