کاشی کاری قالب بیرونی گنبد کاخ که الهام گرفته از مسجد النبی کوهسنگی مشهد گنبد مسجد روضه خوان لطف الله ، شاهکار زمانه صفویه در اصفهان میباشد از نگاه زیبایی و عظمت نقوش ، چیزی از آن بنای تاریخی کـم نـدارد.
در تزئینات قالب بیرونی گنبد عمارت کاخ مرمر سعی در آن گردیده تا تشابه اکثری به نقوش گنبد مسجد روضه خوان لطف الله وجود داشته باشد ، در اولِ مقایسه دو گنبد کلیت طرح یکسان به حیث میاید.
کاشی کاری سردر کاخ (سردر سنگی) از دو سمت ورودی و خروجی دارنده تزئینات کاشی کاری متقارن میباشد.
بخش هـای تزئین گردیده آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد با کاشی در سردر ورودی کاخ مرمر را تعدادی نصیب تشکیل داده میباشد.
دو سوی سردر با تکنیک کاشی هفت رنگ و با تنوع در نقش و رنگ ، در موضوع قابهای مختلف اجراشده میباشد
کاشی کاری نمای دروازه ورودی (رو به خیابان) مقعر که در هرمورد از این سطح های دو کادر کاشی کاری گردیده و در قسمت بیرونی سردر دو رواق ردیف دار قـرار دارااست.
دیواره ی داخلی این رواق ها از دو فریم مربع صورت در بالای درهای چوبی و یک کادر قوس دار بوسیله کاشی هفت رنگ تزئین شدهاست. ۶
قابهای فوقانی سطح مقعر با رسیدگی بخش بالای سردر، دو کادر در مسئله مستطیل، که نصیب فوقانی آن به طور کنگره دار میباشد با دو حمیل سپید و فیروزه ای اشراف گردیده : این کادر کاشی با نقوش گیاهی و گل های پادشاه عباسی پنبه ای گلهای چندپر قرمزرنگ و برگهای سبز و شکوفه های زرد رنگ و آبیرنگ سپید در مورد ای بـا لـعـاب لاجـوردی، پوشیده گردیده است.
در وسط شغل ترنجی با قضیه سپید پیاده سازی گردیده که باطن آن مصـرع و گـل هـای چندپر قرمز رنگ رنگی جای دارد .
قابهای زیرین سطح مقعر فریم کشیده مستطیلی صورت در سردر ورودی که به طور مقعر در دو سوی درب اساسی اعمال گردیده، لبه ای اسلیمی به رنگهای فیروزه و لاجورد و صورتی ، بدور متن اساسی را تسلط نموده است.
فضای مـتن اساسی درین فریم کاشی با طرح رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد افشان از یکسری گلها و نقوش ختایی، چنگها، گل اناری، فرمان روا عباسی و گل فرنگ با لعابهایی به رنگهای لاجورد، فیروزه، صورتی، نارنجی رنگ و سبز در زمینهای سپید ایفا گردیدهاست .
تزیینات مقرنس گچی و کاشیکاری هفترنگ ِحاج محمود ارشنگار و طرحهای مدرس حسین بهزاد از سایر جذابهایتالار ورودی یا این که سرسرا می باشند.
در گلوگاه گنبد، مشبکهای منقوش و خیرهکنندهای نور و روشنایی را به فضای داخلی سازه میاورند و پیوندی حیاتی ساختوساز مینمایند.
دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا به تابلوهایی از هنرمند آلمانی آلبرت هونمان مزین می باشند که یک کدام از پایانه منش آهن پل ورسک و بندر نفتخیز خارک و دیگری تابلویی از عمارت تخت جمشید و کاخ آپادانا میباشد.
خلال تزیینات ذکرشده، دو نگارهروایی بر دیواره غربی و شرقی یاور با تذهیب تاثیر حسین طاهرزاده بهزاد در طول ۶ متری چشم می گردند.
در کنج سرسرا نیز مقرنسهای گچی بهصورت آویزهای قندیل مانند با نقوش گیاهی، زیبایی خاصی سازه می دهند.
منبتکاری دربهای ورودی هر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد سالن با تاثیرپذیری از هنر ساسانی مشتمل بر نقوش روایی، شکارگاه، گیاهان و حیوان ها اسطورهای تاثیر مدرس سیّدعلی و معلم عید نوروز میگردد.
کاشی کاری قالب بیرونی گنبد کاخ که الهام گرفته از مسجد النبی کوهسنگی مشهد گنبد مسجد روضه خوان لطف الله ، شاهکار زمانه صفویه در اصفهان میباشد از نگاه زیبایی و عظمت نقوش ، چیزی از آن بنای تاریخی کـم نـدارد.
در تزئینات قالب بیرونی گنبد عمارت کاخ مرمر سعی در آن گردیده تا تشابه اکثری به نقوش گنبد مسجد روضه خوان لطف الله وجود داشته باشد ، در اولِ مقایسه دو گنبد کلیت طرح یکسان به حیث میاید.
کاشی کاری سردر کاخ (سردر سنگی) از دو سمت ورودی و خروجی دارنده تزئینات کاشی کاری متقارن میباشد.
بخش هـای تزئین گردیده آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد با کاشی در سردر ورودی کاخ مرمر را تعدادی نصیب تشکیل داده میباشد.
دو سوی سردر با تکنیک کاشی هفت رنگ و با تنوع در نقش و رنگ ، در موضوع قابهای مختلف اجراشده میباشد
کاشی کاری نمای دروازه ورودی (رو به خیابان) مقعر که در هرمورد از این سطح های دو کادر کاشی کاری گردیده و در قسمت بیرونی سردر دو رواق ردیف دار قـرار دارااست.
دیواره ی داخلی این رواق ها از دو فریم مربع صورت در بالای درهای چوبی و یک کادر قوس دار بوسیله کاشی هفت رنگ تزئین شدهاست. ۶
قابهای فوقانی سطح مقعر با رسیدگی بخش بالای سردر، دو کادر در مسئله مستطیل، که نصیب فوقانی آن به طور کنگره دار میباشد با دو حمیل سپید و فیروزه ای اشراف گردیده : این کادر کاشی با نقوش گیاهی و گل های پادشاه عباسی پنبه ای گلهای چندپر قرمزرنگ و برگهای سبز و شکوفه های زرد رنگ و آبیرنگ سپید در مورد ای بـا لـعـاب لاجـوردی، پوشیده گردیده است.
در وسط شغل ترنجی با قضیه سپید پیاده سازی گردیده که باطن آن مصـرع و گـل هـای چندپر قرمز رنگ رنگی جای دارد .
قابهای زیرین سطح مقعر فریم کشیده مستطیلی صورت در سردر ورودی که به طور مقعر در دو سوی درب اساسی اعمال گردیده، لبه ای اسلیمی به رنگهای فیروزه و لاجورد و صورتی ، بدور متن اساسی را تسلط نموده است.
فضای مـتن اساسی درین فریم کاشی با طرح رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد افشان از یکسری گلها و نقوش ختایی، چنگها، گل اناری، فرمان روا عباسی و گل فرنگ با لعابهایی به رنگهای لاجورد، فیروزه، صورتی، نارنجی رنگ و سبز در زمینهای سپید ایفا گردیدهاست .
تزیینات مقرنس گچی و کاشیکاری هفترنگ ِحاج محمود ارشنگار و طرحهای مدرس حسین بهزاد از سایر جذابهایتالار ورودی یا این که سرسرا می باشند.
در گلوگاه گنبد، مشبکهای منقوش و خیرهکنندهای نور و روشنایی را به فضای داخلی سازه میاورند و پیوندی حیاتی ساختوساز مینمایند.
دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا به تابلوهایی از هنرمند آلمانی آلبرت هونمان مزین می باشند که یک کدام از پایانه منش آهن پل ورسک و بندر نفتخیز خارک و دیگری تابلویی از عمارت تخت جمشید و کاخ آپادانا میباشد.
خلال تزیینات ذکرشده، دو نگارهروایی بر دیواره غربی و شرقی یاور با تذهیب تاثیر حسین طاهرزاده بهزاد در طول ۶ متری چشم می گردند.
در کنج سرسرا نیز مقرنسهای گچی بهصورت آویزهای قندیل مانند با نقوش گیاهی، زیبایی خاصی سازه می دهند.
منبتکاری دربهای ورودی هر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد سالن با تاثیرپذیری از هنر ساسانی مشتمل بر نقوش روایی، شکارگاه، گیاهان و حیوان ها اسطورهای تاثیر مدرس سیّدعلی و معلم عید نوروز میگردد.