عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت مسجد النبی کوهسنگی مشهد وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی سابق، که در جنب مسجد هست، و قصری دیرین – که قصر مجوس می باشد – و آن را «جمکران» خوانند . از ذیل یک منارهی آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتشخانهی گبران بوده … [16]
از این حدیثشریف، استعمال میگردد به طوری که مسجد سهله در طی ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، مقام خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت میباشد .
مرحوم کاتوزیان، پس از نقل متن کامل حدیث، به گستردن و تعبیروتفسیر آن پرداخته، در بارهی کوه سفید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیثشریف آمده و ما به جهت اختصار نیاوردیم، به تفصیل، حرف گفته می باشد [17]
خواننده گان گرامی، دقت دارا هستند که احادیث ملاحم، چندان نیازی به تفحص در سند ندارند; زیرا، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمهی وحی مربوط بودند، شخص دیگری نمیتوانستخبر آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی بگوید که صدها سال سپس تحقق پیدا کند .
روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر میبخشید، در میهن حجاز و عراق، کمتر کسی نام قم را شنیده بود، لذا میبینیم که در احادیث فراوانی، به هنگام دعوا از قم، به «در نزدیکی ری» تعبیر شده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام روشن گردد .
از این رهگذر، احتمال نمیرود که احدی از مردم حجاز، نام جمکران را به عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .
نکات ریزی که در خصوص قصر مجوس و آتشخانهی گبران آمده، مطلبی نبود که در حجاز و عراق، کسی از آن مطلع باشد .
به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمیتوانست پیشبینی کند که در کنار ده جمکران، در بعدی، مسجدی ساخته شود و با حضرت بقیةالله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – ارتباط خواهد داشت .
هنگامی که روضه خوان صدوق، این حدیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در کتاب مونس الحزین درج میکرد، بدون شک و تردید، این مسجد، مناره نداشت .
زمانی که صاحب و مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل میکرد، باز هم مسجد مقدس جمکران، منارهای نداشت; زیرا، برای اولیه بار، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویهی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]
هنگامی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین مینوشت، مسجد جمکران، صرفا یک مناره داشت و تا یک سری سال پیش نیز به همین منوال بود، ولی درین حدیث آمده است که «از پایین یک منارهی آن، مسجد، بیرون آید» .[19]
این تعبیر، صریح هست در این که به هنگام ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، صرفا یک مناره داشت .
معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران
کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمهی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان آیتم پشت گرمی قصهشده، و در کتابهای گزینه استناد مصوب، اختصاصی به صدر اسلام و قرنها اولیهی اسلام نیست ، بلکه هر روز در فضا دانا ، بویژه در بقاع ائمهی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات جدیدای تحقق مییابد که استدلال حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایهی دل گرمی شیعیان هست .
هر کدام از شما، یک یا یک سری معجزه در حرم مطهر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دیده و یا شنیدهاید .
موقتی که زمانه فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، می باشد، همگی روزه ، دهها نفر در اقطار و اکناف فقیه، با توسل به ذیل عنایت آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعبالعلاج و دیگر گرفتاریهای خانمان سوز، به طور معجزآسا ، رهایی مییابند و برای همیشه ، خود را رهین اهمیت آن حضرت میدانند .
در این مکان، یکیاز این کرامتها را که در شب دوازدهم جمادیالاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک کودک سیزده سالهی زاهدانی روی داد ، برای نورانیت قلب خوانندگان گرامی میآوریم .
این نوپا، سعید چندانی، دانشآموز کلاس پنجم ابتدایی میباشد که در دبستان محمد علی فائق، در زاهدان ، درگیر تحصیل می باشد .
سعید، در یک خانوادهی مذهبی، در زاهدان متولد شده و بر طریقی عقاید اهل تسنن تربیتیافته هست .
مادر سعید، در صورتی چه از لحاظ نسب، به خویشاوندان طهارت منسوب میباشد، البته او نیز سنی حنفی هست .
سعید ، 1سال و هشت ماه پیش از تاریخ خیال و خاطر شده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش میلغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن میریخته میافتد، و جراحتهای مختلفی بر بدنش وارد میشود . این زخمها، بهبود مییابد، ولی غدهای در منطقهی شکم پدید میآید . آغاز، خاطر میکنند که فتق می باشد، ولی با گذشت تعدادی ماه، پزشکان معالج، اظهار میکنند که غدهی سرطانی میباشد و باید اورا برای معالجه به تهران ببرند .
عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت مسجد النبی کوهسنگی مشهد وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی سابق، که در جنب مسجد هست، و قصری دیرین – که قصر مجوس می باشد – و آن را «جمکران» خوانند . از ذیل یک منارهی آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتشخانهی گبران بوده … [16]
از این حدیثشریف، استعمال میگردد به طوری که مسجد سهله در طی ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، مقام خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت میباشد .
مرحوم کاتوزیان، پس از نقل متن کامل حدیث، به گستردن و تعبیروتفسیر آن پرداخته، در بارهی کوه سفید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیثشریف آمده و ما به جهت اختصار نیاوردیم، به تفصیل، حرف گفته می باشد [17]
خواننده گان گرامی، دقت دارا هستند که احادیث ملاحم، چندان نیازی به تفحص در سند ندارند; زیرا، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمهی وحی مربوط بودند، شخص دیگری نمیتوانستخبر آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی بگوید که صدها سال سپس تحقق پیدا کند .
روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر میبخشید، در میهن حجاز و عراق، کمتر کسی نام قم را شنیده بود، لذا میبینیم که در احادیث فراوانی، به هنگام دعوا از قم، به «در نزدیکی ری» تعبیر شده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام روشن گردد .
از این رهگذر، احتمال نمیرود که احدی از مردم حجاز، نام جمکران را به عنوان یکی دهات قم شنیده باشد .
نکات ریزی که در خصوص قصر مجوس و آتشخانهی گبران آمده، مطلبی نبود که در حجاز و عراق، کسی از آن مطلع باشد .
به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمیتوانست پیشبینی کند که در کنار ده جمکران، در بعدی، مسجدی ساخته شود و با حضرت بقیةالله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – ارتباط خواهد داشت .
هنگامی که روضه خوان صدوق، این حدیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در کتاب مونس الحزین درج میکرد، بدون شک و تردید، این مسجد، مناره نداشت .
زمانی که صاحب و مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل میکرد، باز هم مسجد مقدس جمکران، منارهای نداشت; زیرا، برای اولیه بار، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویهی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]
هنگامی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین مینوشت، مسجد جمکران، صرفا یک مناره داشت و تا یک سری سال پیش نیز به همین منوال بود، ولی درین حدیث آمده است که «از پایین یک منارهی آن، مسجد، بیرون آید» .[19]
این تعبیر، صریح هست در این که به هنگام ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، صرفا یک مناره داشت .
معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران
کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمهی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان آیتم پشت گرمی قصهشده، و در کتابهای گزینه استناد مصوب، اختصاصی به صدر اسلام و قرنها اولیهی اسلام نیست ، بلکه هر روز در فضا دانا ، بویژه در بقاع ائمهی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات جدیدای تحقق مییابد که استدلال حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایهی دل گرمی شیعیان هست .
هر کدام از شما، یک یا یک سری معجزه در حرم مطهر شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دیده و یا شنیدهاید .
موقتی که زمانه فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، می باشد، همگی روزه ، دهها نفر در اقطار و اکناف فقیه، با توسل به ذیل عنایت آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعبالعلاج و دیگر گرفتاریهای خانمان سوز، به طور معجزآسا ، رهایی مییابند و برای همیشه ، خود را رهین اهمیت آن حضرت میدانند .
در این مکان، یکیاز این کرامتها را که در شب دوازدهم جمادیالاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک کودک سیزده سالهی زاهدانی روی داد ، برای نورانیت قلب خوانندگان گرامی میآوریم .
این نوپا، سعید چندانی، دانشآموز کلاس پنجم ابتدایی میباشد که در دبستان محمد علی فائق، در زاهدان ، درگیر تحصیل می باشد .
سعید، در یک خانوادهی مذهبی، در زاهدان متولد شده و بر طریقی عقاید اهل تسنن تربیتیافته هست .
مادر سعید، در صورتی چه از لحاظ نسب، به خویشاوندان طهارت منسوب میباشد، البته او نیز سنی حنفی هست .
سعید ، 1سال و هشت ماه پیش از تاریخ خیال و خاطر شده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش میلغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن میریخته میافتد، و جراحتهای مختلفی بر بدنش وارد میشود . این زخمها، بهبود مییابد، ولی غدهای در منطقهی شکم پدید میآید . آغاز، خاطر میکنند که فتق می باشد، ولی با گذشت تعدادی ماه، پزشکان معالج، اظهار میکنند که غدهی سرطانی میباشد و باید اورا برای معالجه به تهران ببرند .